Rumunia jest jednym z nielicznych państw, które mogą pochwalić się posiadaniem własnych samochodów. Coraz popularniejsza Dacia pochodzi właśnie z Rumunii i jest coraz chętniej kupowanym autem w Europie. Jej propozycje samochodowe stają się coraz bardziej konkurencyjne dla innych europejskich marek.
Automobile Dacia S.A. to oficjalna nazwa rumuńskiego producenta aut dostawczych i osobowych. Jego historia sięga roku 1943, kiedy to powstało przedsiębiorstwo pod nazwą Uzina de Autoturisme Pitești w mieście Pitești. Niemalże od początku produkcja aut opierała się o współpracę z francuskim koncernem Renault. Obecnie Dacia jest filią francuskiego koncernu, a jednocześnie największym rumuńskim eksporterem. Nazwa Dacia pochodzi od historycznej rzymskiej krainy, Dacji, która leżała na obecnym terytorium Rumunii.
Historia tego koncernu sięga lat II wojny światowej, roku 1943. Lecz dopiero w 1966 roku w mieści Pitești ukończono budowę fabryki przedsiębiorstwa, które na początku produkowało silniki samochodowe. Firma próbowała nawet swoich sił w samodzielnej produkcji aut osobowych, czego dowodem był model Mioveni. W 1968 roku doszło do podpisania umowy o współpracy z koncernem Renault, co jeszcze w tym samym roku poskutkowało rozpoczęciem produkcji samochodów opartych o technologię Renault. I tak powstał pierwszy samochód marki Dacia, który był licencyjną wersją Renault 8 model 1100. Model ten był produkowany do 1971 roku, jednak w międzyczasie wprowadzono do produkcji nowszy model, 1300, który był rumuńską wersją Renault 12. Co ciekawe pojawiła się także wersja kombi z zapożyczonym silnikiem z Volkswagena Golfa i wersja Pick-up.
Rok 1976 przyniósł zakończenie współpracy z francuskim gigantem samochodowym. Ostatnimi modelami były Renault 20 i Renault Estafette, który był samochodem dostawczym. W 1979 roku wrócono do wersji 1300, zmodernizowano ją i rozpoczęto jej produkcję pod oznaczeniami 1210,1310 i 1410, w zależności od pojemności silnika. W tym procesie wykorzystywano technologie różnych producentów samochodowych.
Pierwszym, samodzielnie zaprojektowanym i skonstruowanym samochodem Dacii było auto Nova. Jego konstrukcja opierała się o płytę podłogową Peugeota 309. Jego produkcja zaczęła się w roku 1995.
Rok 1999 przyniósł Dacii rewolucyjne zmiany. 99,43% akcji wykupił znany już Rumunom francuski koncern Renault. Razem z nowym właścicielem, przyszedł do Dacii zachodni kapitał. Francuzi zmodernizowali całą fabrykę, procesy produkcyjne i standardy, co kosztowało ich około miliarda euro. Dzisiaj na polskich i europejskich drogach coraz częściej można spotkać samochody rumuńskiej marki, jak choćby Dacię Duster. Z powodzeniem modele Dacii zdobywają europejskie i światowe nagrody i tytuły najlepszych aut rodzinnych.
Dacia jednak nie poprzestaje na dotychczasowych modelach i już planuje kolejne. Świat motoryzacyjny co i róż obiegają plotki o nowych modelach aut, nad którymi pracują konstruktorzy Dacii.
Leave a Reply